MKV aanvraag (3 maanden of langer)

Stage

Anne-Britt
April 30, 2020

Voor vertrek

Nadat ik mijn stage had geregeld bij Suforyou begon het werk pas echt, een visum aanvragen. Je zou denken dat zoiets zo geregeld is, maar helaas dan moet ik jullie teleurstellen. Omdat ik langer blijf dan 3 maanden moest ik een Machtiging tot Kort Verblijf aanvragen ook wel MKV genoemd. Op de website van het Consulaat van Suriname staat wat er allemaal nodig is om dit aan te vragen. Deze aanvraag moet minimaal drie maanden voor vertrek ingediend worden, dus mijn tip is begin op tijd! Hieronder vind je een lijst met de documenten die je nodig hebt voor de aanvraag, dit kun je ook vinden op www.consulaatsuriname.nl.

 

·        Twee (2) recente goedgelijkende paspoortfoto’s;

·        duidelijke kopie alle beschreven pagina’s van het paspoort;

·        een originele geboorteakte (of een gelegaliseerde kopie daarvan) + Apostille;

·        een originele Verklaring omtrent het Gedrag + Apostille;

·        bewijs van burgerlijke staat + Apostille;

·        bewijs van studiefinanciering (kopie bankafschrift);

·        stage-overeenkomst of vrijwilligerswerk overeenkomst;

·        administratiekosten van €10 euro in contanten (of overmakingsbewijs);

·        een kopie van een referent verklaring/garantverklaring;

·        een geldige ziektekostenverzekering.

 

Ik begon met het aanvragen van de Verklaring omtrent het Gedrag omdat het een aantal weken kan duren voordat dit binnen is. Het formulier dat je moet invullen om deze verklaring aan te vragen kun je vinden op de website van Justis: https://www.justis.nl/producten/vog/documenten/

Zodra je dit formulier hebt ingevuld kun je een afspraak maken bij de gemeente waar je bent ingeschreven. Je neemt dit formulier mee inclusief je paspoort en pinpas. Het ging allemaal heel snel, ik was aan de beurt en leverde het formulier in en liet mijn paspoort zien. Wel moest ik hiervoor €41,00 betalen dus vergeet niet je pinpas mee te nemen. De medewerker zorgt dat het formulier wordt opgestuurd naar justitie en zij vertelde mij dat het tussen de 2 a 3 weken duurt voordat ik de verklaring thuis ontvang. Gelukkig ging het sneller dan verwacht en had ik de verklaring al binnen 1 week ontvangen! De geboorteakte kan aangevraagd worden bij de gemeente waar je geboren bent. Vaak heeft de gemeente een website waar je dit aan kan vragen zodat je niet de deur uit hoeft. Ik heb dit zelf ook online gedaan en moest daarbij direct betalen,  de kosten hiervoor waren €13,40. Ook dit had ik binnen een week op de deurmat liggen. Dit geldt hetzelfde voor het bewijs van burgerlijke staat. Je gaat naar de website van de gemeente waar je op dit moment woont en ik kon dit zo via de website aanvragen. Ook kun je natuurlijk een afspraak maken bij de gemeente om het te regelen. Dit formulier aanvragen was voor mij het goedkoopste en moest via Ideal €9,35 betalen. Dit ging eigenlijk ook vrij snel en duurde ook niet langer dan een week voordat ik dit binnen had. Als je deze drie formulieren binnen hebt kun je naar de rechtbank gaan voor stempels, ook wel apostilles genoemd. Je kan via de volgende websitekijken welke rechtbank het dichtbij zijnde is en wanneer je er terecht kan https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/apostille-legalisatie/Paginas/Overzicht-rechtbanken.aspx.

Ik hoefde geen afspraak te maken en kon voor een bepaalde tijd bij de rechtbank binnen lopen. Bij de balie gaf ik mijn 3 formulieren en mijn paspoort en na 15 minuten had ik mijn stempels. De stempels zijn helaas wel vrij prijzig en heb in totaal €63,00 moeten betalen. Wel opletten dat deze stempels een maand geldig zijn! Dus zorg ervoor dat je alles binnen een maand opstuurt naar het Consulaat van Suriname.  Het bovengenoemde was eigenlijk het meeste werk. Een kopie van referent verklaring / garantverklaring hoefde ik niet in te leveren omdat ik naar Suriname ga voor stage en niet om te gaan werken.  Ook moet je controleren bij je ziektekostenverzekering over je een werelddekking hebt zodat je ook goed verzekerd bent in Suriname. Ik heb telefonisch contact gehad met mijn verzekering om een verklaring aan te vragen, dit hebben ze per post naar mij toegestuurd als bewijs dat ik goed verzekerd ben. Toen ik alle bovengenoemde documenten ontvangen had, heb ik als laatste een kopie gemaakt van mijn paspoort, bankafschriften en stageovereenkomst en €10,00 overgemaakt naar het rekeningnummer van het consulaat, het betalingsbewijs wel uitprinten.

Als je alle bovengenoemde documenten hebt verzameld hoef je alleen nog het MKV formulier in te vullen. Via je de volgende link kan je dit formulier downloaden. https://www.consulaatsuriname.nl/images/stories/formulier%20mkv.pdf

1 van de 2 pasfoto’s kun je op dit formulier plakken,de andere kun je meesturen met de andere documenten.

Nu is het tijd om alle documenten bij elkaar te voegen en dit naar het consulaat te sturen, let er goed op dat je alle documenten hebt toegevoegd! Zo voorkom je dat je het dubbel moet sturen. Binnen een aantal weken had ik de documenten retour ontvangen via de post omdat je originele documenten mee moet nemen naar Suriname. Ik kreeg er een brief bij met een referentienummer die op de website komt te staan als je aanvraag is goedgekeurd of afgekeurd. Zij vertelde mij dat het wel 3 maanden kon duren voor een aanvraag is verwerkt. Ik was al een beetje in de stress want eind oktober kreeg ik deze brief en 14 januari vloog ik naar Suriname. Maar gelukkig stond mijn nummer binnen 2 maanden op de website dat het was goedgekeurd. Je moet de website wel in de gaten houden want je krijgt geen e-mail. Daarna heb ik snel een afspraak gemaakt bij het Consulaat van Suriname in Amsterdam en kon al binnen 2 dagen terecht. Met je aanmeldingsformulier kun je hier je visum ophalen, neem wel ruim de tijd want ik heb hier wel een uur gezeten. De kosten van dit visum is €40,00. Gelukkig vertelt een medewerker wat je allemaal in Suriname moet regelen voor het MKV. Toen dit allemaal geregeld was, was ik klaar om naar Suriname te gaan!

 

In Suriname

Toen ik het vliegtuig uitliep en naar binnen liep kwam ik direct bij de douane. Ik had geluk dat ik vlakbij de deur zat waardoor ik als een van de eerste binnen was. Ik was snel aan de beurt en ik kreeg een stempel in mijn paspoort dat 1 maand geldig is. Deze stempel moet wel verlengd worden dus ik ging 2 dagen nadat ik aan was gekomen naar de vreemdelingendienst. Ik had al van huisgenoten gehoord dat je er vroeg heen moest gaan dus ik had een taxi om 08:00 uur genomen. Wel moet je een lange broek aan, schouders bedekt en dichte schoenen aan. Het is een kleine ruimte met veel mensen waar het dus ook best warm is. Gelukkig kon ik binnen 10 minuten mijn paspoort afgeven, ze hadden ook geen vliegticket nodig dus als je nog geen terug vlucht hebt geboekt maakt dat niet uit. Het kan heel lang durenbij de vreemdelingendienst maar ik stond na 3 kwartier alweer buiten met mijn stempel voor 90 dagen.

Ook moet je binnen 2 weken een online aanvraag hebben ingediend, dit wordt als het goed is ook uitgelegd bij het Consulaat Suriname in Amsterdam als je je visum ophaalt. Hiervoor is het belangrijk dat je alle documenten van het MKV scant en op een stick zet. Het moeten allemaal PDF bestanden zijn en niet groter dan 400kb. Om word bestanden om te zetten naar PDF en de PDF bestanden te verklein heb ik het programma Smallpfd gebruikt. Je kunt hier 2 weken gratis gebruik van maken en is erg makkelijk te gebruiken!Via de volgende website kun je je online aanvraag indienen http://www.vz2.juspol.sr/ , hier staat ook duidelijk beschreven welke documenten je nodig hebt. Ik heb deze online aanvraag een aantal weken gedaan en ik moet nu wachten op een bericht dat mijn aanvraag is goedgekeurd.